Завдання виховання дітей із ЗПР

Основні завдання виховання дітей молодшого дошкільного віку
в родині і дитячому садку
·         Здоров’я та умови виховання
Усім дорослим необхідно дотримуватись до дитини у виконанні самостійних рухів, дій, навичків самообслуговування і правил поведінки: проситися до туалету, мити руки, прибирати після себе іграшки, речі, вітатися при зустрічі, користуватися серветкою під час їжі, правильно тримати ложку, під час ігор та занять слухати дорослого та ін..

·        Навички самообслуговування
ü Закріпляти у дитини навички самостійного вживання їжі, використовуючи ложку та виделку.
ü Вчити самостійно надівати і знімати речі.
ü Вчити діяти сумісно з дорослим: розстеляти ліжко, складати речі на місце, вішати її у шафу, взуватись, застібати і розстібати блискавки, застібки та ін..
ü Звертати увагу на дії за доглядом за власним тілом і речами.

·        Соціальний розвиток
ü Формувати у дитини уявлення про себе, називати власне ім’я і статеву приналежність.
ü Формувати уявлення про частини тіла, їх призначення.
ü Формувати засоби взаємодії з однолітками: вітатися, прощатися, задавати питання «Як тебе звуть?», «Ти будеш гратися в …?»
ü Вчити дитину, що у дорослих є ім’я та по батькові.

·        Фізичне виховання
ü Вчити виконувати рухи з мовленнєвими висловлюваннями.
ü При виконанні фізичних вправ формувати у дитини правильне дихання.
ü Розвивати загальну моторику: перекрокування через перепони, проповзати під лавою, грати у футбол, стрибати на одній нозі, зістрибувати з лави, ходити по лаві.
ü Вчити кидати в ціль і ловити м’яч різного розміру.

·        Розвиток пізнавальної діяльності. Сенсорне виховання
ü Вчити складати предметну картинку з 3-4 частин, збирати збірно-розбірні іграшки, башточки.
ü Вчити виконувати завдання за мовленнєвою інструкцією, які включають в себе просторові відношення між предметами: постав машинку під стіл, посади ляльку на стілець.
ü Вводити в активне мовлення знайомі властивості і якості предметів: м'яч гумовий, шарф довгий, лимон кислий, морозиво холодне та ін.
ü Формувати вміння впізнавати предмети на дотик, із заплющеними очима ( “Чарівний мішечок”)

·        Формування наочно-дієвого мислення
ü Знайомити дитину з проблемними ситуаціями, коли для рішення завдання необхідно використовувати допоміжні засоби (гілочка, лопаточка).
ü Вчити користуватися предметами-знаряддями при виконанні конкретних дій.

·        Ознайомлення з оточуючим
ü Вчити систематизувати картинки, предмети за спільними ознаками.
ü Вчити відокремлювати потрібні картинки за узагальнуючим словом.
ü Уточнювати уявлення про явища в природі: взимку йде сніг, навесні зеленіє травка, влітку спекотно...
ü Формувати вміння спостерігати за змінами природи, за явищами природи.
ü Закріпити уявлення про домашніх та диких тварин, їх дитинчат, птахів.
ü Вчити розрізняти предмети живої і неживої природи.

·        Формування кількісних уявлень
ü Вчити розрізняти кількість більше-менше. Співвідносити кількість від 1 до 5 з предметною кількістю. Відповідати на питання “Скільки?”.
ü Вчити рахувати в межах 5.
ü Вчити складати рівні за кількістю множини предметів, використовуючи прийоми прикладання та співвідношення. Розуміти вираз “Скільки ляльок, стільки ж і суконь”.

·        Розвиток мовлення
ü Вчити розуміти звернене мовлення.
ü Формувати фонетико-фонематичне сприйняття.
ü Формування активного мовлення: розвиток предметного словника, вчити відповідати на прості питання дорослого, висловлювати власні потреби простою фразою з 1-3 слів, вводити в пасивне мовлення слова, які означають властивості і якості предметів, формувати у дитини потребу висловлювати власні бажання в мовленні, самостійно ставити запитання, вчити розповідати знайомі казки з опорою на ілюстрації.

·        Формування ігрової діяльності.
ü Формувати окремі ігрові дії (годувати ляльку, катати у візочку), ланцюжок з ігрових дій, вчити грати у будівельні ігри, включати дитину в сюжетно-рольову гру, в якій роль дитині відома (лікар, водій).

·        Формування продуктивних видів діяльності
ü Малювання. Викликати інтерес до малювання, вчити малювати різними засобами: прямі і колові лінії, домальовувати картинку, вчити малювати знайомі предмети в конкретній ситуації (дощ іде, колобок котиться по доріжці), малювання за зразком.
ü Конструювання. Вчити будувати конструкціі за зразком, за мовленнєвою інструкцією. При цьому всі будівлі обігруються.
ü Ліплення. Вчити розкочувати пластилін, солоне тісто прямими і коловими рухами, сплющувати, ліпити за наслідуванням.
ü Аплікація. Вчити наклеювати прості елементи, роблячи композицію.

Пам'ятайте, що лише систематична робота вихователя з узгодженою роботою батьків принесе гарний результат.
Бажаю терпіння і натхнення



Коментарі